Saturday, April 17, 2010

Bas Buruk Merempit.

Hari ini aku pergi ke Johor Bahru. Perghh gila skema ayat. Mahu buat surprise untuk kakak aku. Ulang tahun beliau hari ini. 17 April. Umur dah 26 tahun. VAVI macam tulis biodata pula.

Beliau terkejut beruk melihat aku sampai di Terminal Larkin tadi. Beliau ingat aku betul-betul pokai tak dapat turun JB. Itu dikira bohong sunat lah kan? Apapun, kepada kakanda ku yang terchenta Dayang Rabiah Bt. Ajak,


"Selamat Hari Tua. Kurangkan EMO tingkatkan pemberian duit kepada adikmu. Moga kau dilimpahkan rezeki dan keberkatan. Amin. I LELEB YU."


-------------------------------------------------


Tadi sebelum naik bas ke JB, aku naik bas Metro 91 sebab nak pergi Bukit Jalil kena naik STAR. Mula-mula aku rasa geram apabila pemandu bas tu memandu dengat SANGAT berhemah. Serius berhemah okay. Agak-agak kalau aku berlari-lari anak sambil korek hidung pun aku masih boleh kejar bas tu.

Nak dijadikan cerita, masa nak ambil penumpang kat Sekolah Teknik dan SBP, tiba-tiba saja pemandu tu merempit. Keadaan dalam bas waktu itu penuh dengan budak-budak sekolah sehingga ada yang berdiri kat tangga betul-betul depan pintu bas. Yang paling ngeri pemandu tu boleh merempit siap konar baring tanpa menutup pintu bas. (Yang konar baring tu aku tambah untuk kedengaran lebih dramatik).
Aku waktu itu dah seriau. Makcik sebelah aku dah menjerit-jerit,


"Adik masok dalam sikit dikkk. Kang ada yang tercicir anak orang tepi jalan ni kang! Susah plak nak kutip balik. Driver ni gila kut?"


Yang buat aku rasa macam nak tergelak terguling-guling apabila dialog makcik itu disertakan dengan isyarat tangan yang menunjukkan pemandu bas itu gila sambil mulut nya muncung membebel-bebel. Tapi bebelan makcik itu ada benarnya juga.

Cerita tak habis di situ. Ada pula seorang makcik ni dengan seorang anak kecil. Alkisahnya dia terlepas tempat yang dia nak turun. Konduktor bas tu pula pergi marahkan makcik tu sebab lembab. Sekali makcik tu hambur balik kat konduktor tu,


"Ehh kau nak marah aku. Yang pemandu tu bawak bas macam pelesit mana lah aku sempat nak tekan loceng. Bawak bas macam orang gila, bahaya, blahblahblah. Tu lah tak paham perasaan orang lain."


Lima saat selepas dialog makcik tu aku gelak. Okay aku tipu. Lima saat lepas dialog makcik tu aku terus hantar khidmat pesanan ringkas kat Hasnaa,


"Hasnaa, serius bas ini DISASTROUS!"


Aku rasa budak Teknik yang duduk sebelah aku tu tergelak sebab tengok muka aku pucat sambil tekan talipon dengan tangan terketar-ketar. Tapi aku hairan juga kenapa makcik tu kaitkan pasal tak paham perasaan dia? Hmmm okay abaikan saja.


-------------------------------------------------

Satu lagi benda aku belajar hari ini. Semasa tengah tunggu kakak aku datang jemput kat Terminal Larkin, aku lepak kat bus stand. Kat depan aku waktu tu adalah empat orang abang yang jual tiket bas. Aku perhatikan mereka seorang-seorang. Hisap rokok, hembus (demmm ah angin menuju ke arah aku kutt), cakap kuat-kuat, gelak lagi lah kuat-kuat.

Aku agak tak selesa. Mereka pandang aku semacam. Ke sebab mereka teruja pertama kali melihat tapir memakai tudung berdiri depan teksi dengan muka masam? Okay tiada kaitan. Pendek cerita nya aku agak tak senang melihat mereka. Tapi, kan pepatah Melayu ada menyebut. Don't judge a book by its cover.

Tiba-tiba aku terpandang seorang apek (lelaki cina tua) yang kurang upaya. Meletakkan tongkat nya ke tepi dan sambil itu dia mengensot dengan susah payah untuk mendaki ke arah bus stand kat tempat aku berdiri. Mula-mula tu ada dua orang pakcik melihat apek itu. Kemudia mereka buat bodoh dan blah macam tiada apa yang berlaku.

Baru aku mahu menolong, empat orang lelaki yang aku tak suka tengok tu riuh rendah menuju ke arah apek itu. Seorang membawa tongkat apek itu ke dalam teksi, dua orang memapah apek masuk ke dalam teksi dan yang lagi seorang tolong bagitau kat pemandu teksi lokasi nak hantar apek itu.

Dan aku terus menangis terharu kat situ. Maaf aku menipu kamu semua. Aku cuma mahu wujudkan suasana drama-nur-kasih-tv3 dalam cerita ini. Tapi sesungguhnya aku tersedar. Walaupun muka abang-abang tu semua macam penjenayah, macam tongkang pecah, perangai macam Ali Setan, gelak macam Farouq Gagak Hitam, mulut macam puaka. TETAPI hati mereka mulia tahu. 


p/s: aku sudah jauh dari KL. mahu berjimba-jimba menenangkan otak. tapi kenapa aku rindu UIA? demmmm!


"Ya Allah, permudahkan lah jalan hidup ku. Amin."


Wassalam.




3 comments:

dukunlintahplk said...

farouk gagak hitam.. bencik ku nengar nama ya.. antap cita ya dolok ooo.. huahahaha..

xOxO~fixa~ said...

ya ampun hannah...aku takur je ko yg terkeluar dari perut bas tuh...
thank god bkn ko...huhuhu...

=))

hannaH said...

pak dukun..harusss..nangga muka nya dah tauk gaok..haha

fixa HOT..aku dah pasang seat belt kat kerusi bas tu..takkan jatuh punye.haha