Wednesday, November 25, 2009

Stupid-mission Date for FYP II

Alhamdulillah.Finally siap juak final year project ku.Tok bok ku dapat poret pa projek dipolah ku lamak-lamak tok.SEm tok aku walapon tido bederok p tetap ku lam tdo sampey mimpi fyp ku tok sik siap2.Makan mikir fyp,tdo mikir fyp,minak karoke jak ku sik mikir fyp.yahhhh harussslah enjoy karok to the fullest nak.Okay enuf said.Aku nak nunjok gamba-gamba bukti aku dah tertonggeng telangkup segala aksi molah fyp ku.Plussss aku sekpat cuti sem tok segal fyp tok.Occay sila layan..

Title: Facial Recognition System for Secured Entry System
Supervisor:Dr. Amir Akramin Shafie
Methodology: 1.Skin Color Detection 2.Eigenfaces approach for Facial Recognition

1.Skin Color Detection:
- method tok dapat membeza muka manusia and binatang yuuu..dari segi skin color and other properties la.satu gik aku nak extract muka dari tangan and background2 yang sik penting.


2.Eigenfaces approach for Facial Recognition:
- method tok untuk molah database setiap muka.pasya kita akan engkah input gamba lain or gamba muka ya kedirik untuk nangga perbezaan.Mun Eucledian distance input image ya di luar range Eucledian distance gamba asal so input image ya dikategorikan unknown image or known image but not original face.


Ok la..next taim ku nge'eksplen' suma nak di atas ya..suma2 tok la hasil ku sik tdo beberapa hari segal nak maham camne nak polah database jak!!dari database ya suma experiment bok dapat proceed.huhu..yang pentingggg aku dah siap!tinggal nak molah interface.wish me luck bebeh..

"Ya Allah..Permudahkan lah jalan hidup ku.Amin.."

Wassalam.

4 comments:

dukunlintahplk said...

aminn.. slmt ari raya aji:)

hannaH said...

tenkiu..slmt raya aji juak (:

Anonymous said...

wahhh! hebat nye! skin detection! congrats


xaty

hannaH said...

xaty..hehhe..tenkiu.xdela hebat.dorg junior lg hebat wat autonomous robot..gne nerves ke muscle tah..tp hebat la.
btw..dtg la ehbition FYP sok pagi..hehehe kat KAED gallery.