Friday, June 4, 2010

Kenapa Polis Mesti Bermisai / Bersomet.

Kamu semua perasan atau tidak (atau hanya perasan cun depan cermin) kebanyakan polis mempunyai misai? Sarjan A Galak misalnya. Okay okay aku tahu la itu cuma watak drama. Tapi betul aku tak tipu. Tak payah la tanya Pakcik Gugel. Misai untuk efek garang agak2 nya.

Setelah 3 hari akhirnya aku membuat laporan polis berhubung kecurian Isnin lepas. Jika dilihat yang hilang tidaklah seberapa sangat namun Pakcik Polis tadi menyatakan langkah yang aku ambil ini betul sebagai langkah berjaga2 di pada masa hadapan.

Gila sungguh perenggan di atas seperti karangan berformat berita tingkatan tiga. Kalau peringkat Degree masih ada karangan berformat berita sudah tentu aku skor A. Okay2 aku sudah mula mengarut.

Butir-butir semasa siasatan masih perlu dirahsiakan setakat ini namun aku berharap semuanya cepat selesai. Cuma jika benar suspek tersebut yang merampok sungguh aku terkilan.

Manusia sekarang macam2 ragam. Yang rambut hitam mahu jadi blonde katanya mahu seperti Paris Hilton tapi hasilnya yanggg adoo. Yang rambut kerinting dia rebonding katanya mahu lurus tapi hasilnya seperti atap rumbia. Yang suka fesyen gothic katanya FASHIONita akan tetapi rupanya PENGSANita uolss.

Ehh aku hilang motif mahu bercerita apa sebenarnya. Ohh ya begini. Sebenarnya jangan mudah mempercayai seseorang kerana sekarang ini susah mahu menilai mana yang baik mana yang jahat. Tapi biarlah lah buruk jangan menjengkelkan. Biarlah huduh jangan menjelikkan. Ehh tersasar lagi.

Cuma ini aku mahu nasihatkan kalian. Jika sengkek sangat biarlah tebalkan muka meminjam duit untuk keperluan makan minum. Jangan lah mengambil harta orang lain. Kerana lebih memalukan jika kantoi mencuri hak orang lain.

Lebih mudah cubalah menabung untuk saat2 kecemasan. Tapi jangan lah frekuensi mengorek tabung lebih banyak berbanding frekuensi memasukkan duit ke dalam tabung. Keji tahu. Pepatah ada mengatakan,


"Lebih baik korek hidung dari korek tabung."


Oke lah. Aku malas mahu mengarut malam2. nanti semua jenis ceramah, tazkirah, kulliyyah pagi aku utarakan dalam blog ni. Marilah kita sama2 bermuhasabah diri.

Renung renungkan (pause) dan (pause) selamat beramal! (sebut laju2)



"Ya Allah. Permudahkan lah jalan hidup ku. Amin."




p/s: lapar nasi ayam penyet. bila kakak aku mahu belanja ayam penyet. dudududu~




Wassalam.

4 comments:

Khairul Onggon said...

hehehe.. awas mat misai.. misai melambangkan ketegasan dan kekayaan erkkk.. (Dato K) hehehe...

AmirFX said...

Somet ya seksi bagi sidak... Anggun dan bergaya.... yohhhh... Matilah kenak empok mat misai kaktok... hahahahahaaaa......

hannaH said...

Kaljis..tauk ada Dato K dsebut..haha.

Amir..seksi?mun nasik melekat rah somet seksi ndak kah?hahahhaha euw.

ajezahmad said...

byk la peribahasa ko~ hahaha!