Saturday, June 6, 2009

Selamat Hari Gawai 2009



EEEEEEhakkkkkk..eyh2 alu nak ngajat ku tok...sori lah lambat ilak ngepost wish tok..btw gamba atas pun mek ambik jak dari sapa ntah.makseh ah bujang pegerindu..erkk?Aku nak wishhh..

"Selamat Hari Gawai,Gayu Guru Gerai Nyamai"

Actually perayaan Hari Gawai tok disambut oleh suku kaum Iban & Bidayuh di Sarawak pada 1 & 2 Jun setiap tahun..mun salah ya halalkan jak apai indai..Aku ambik kesempatan tok nak ucapakan Selamat Hari Gawai untuk kawan-kawan aku mahupun kaum kerabat arwah nenek aku,apai indai,induk dara..nak bebangsa Iban,sik dilupakkan juak nak sidak bebangsa bidayuh.Nak bangsa kiput ka,kelabit ka,waima penan ka,tokrang kelak-kelak ku wish k..sikboh tokrang alu angkat manas ku sik wish k tokrang.

Aku tok membesar di Marudi,salah satu pekan di Sarawak yang ada banyak kaum.Sampey bebuih mulut ku nak sebut suma pun sik kan abis.Nang banyak lah bangsa di Marudi tok tinggal bangsa-bangsa bersatu jak sik ada koh.

Rindok ati ngenang Hari Gawai.Tok aku dah d tanah Melaya.Mun di Sarawak nak kah rinduk kita ngabang nyirup tuak..eyh haremmss.Ngabang kinektok dah moden.Sidak pun respek bangsa lain,open house sidak pun macam open house kita raya.Bangga juak ku macam-macam bangsa,kaler kulit,bahasa kaum,bau badan..eyh2 salah..sunggupun gya kita tetap dapat idup serumpun.Rindok ati nangga sidak bergembira di hari Gawai bah.Ermm,rindu nak nangga orang ngabang key baju baru,ngagak umah kawan,umah cikgu,umah sedara sedari,eyh sedara mara.Yalah kin bangga ku jadi orang Sarawak..SARAWAK TRUELY ASIA..yerdehh..



Sekian,makseh.

No comments: