Monday, May 9, 2011

Eh Ehh Dah Tahun 2011 ek?

Gila lama aku tak jenguk blog ni. Hari tu plan nak updet pun tak sempat jugak. Hujung bulan lepas sibuk ke Mukah. Bukan nak berpesta kaul ye kawan2, nak ambik adik bongsu bertuah yang final semester kat Politeknik.

Biasalah Pak Ajak, apa-apa plan pun haruslah last minute. Baru lah dikatakan Amazing race. Kelam kelibut packing barang. Tak tahu nak stay di Miri atau Bintulu sebab hotel di Mukah dah takda.

Ada jugak aku cadangkan agar kami berkhemah saja di pantai tepi Kingwood Resort. Namun aku heran kenapa ayah aku membalas dengan jelingan tajam?

Sehari sebelum berangkat ke Miri, aku dan mak aku sibuk menyediakan bekalan untuk dibawa esok pagi. Aku yang berlagak bijak ilmu hisab mengira, perjalanan dari Lawas ke Miri = 4 jam, kalau terus ke Bintulu 2 jam. 

Perut aku bukan boleh tahan kalau seawal pagi sudah memulakan perjalanan. Gastrik katanya, parkinson kedua-dua belah tangan.

Jadi akupun masak ayam masak merah, sambal ikan bilis, telur rebus, dan nasi putih. Gila macam nak pergi berkhemah kan? Macam dah tak ada kedai makan yang kitorang jumpa nanti.

Aku bilang sama mak aku. Kalau dah bawa bekal macam ni, baik kita angkut rumah sekali. Tak payah bimbang2 air tak cukup lah, takut ayam basi lah. Ohh ya, kalau boleh nak bawak juga kucing, dapat makan tulang ayam nanti. 

Masa kat Mukah, aku berlari2 anak mencari tanah nak palit ke dahi. Wajip! Pertama kali kan datang ke Mukah uols.

Acara wajip membeli sagu,dan biskut2 comel rasa sedap gila! Ayah aku pandang tanda protes. Beliau memang pantang menunggu orang beli barang, bimbang juga anak2 nya meminta duit membeli itu ini, itu sudah pasti.

Hmm banyak aku nak updet ni. Tetiba sakit kepala. Nanti2 aku sambung lagi okai.




"Ya Allah. Permudahkan lah jalan hidup ku. Amin. "






Wassalam.

No comments: