Wednesday, February 25, 2009

belasungkawa

Maaf buat kawan-kawan yang baca post aku kali nih.Untuk menjadikan cerita ini nampak lebih real maka aku mengekalkan bahasa brunei yang aku gunakan dalam beberapa perbualan di bawah.Tapi,aku translate gak lam bahasa yang korang paham supaya korang tak nganga mulut besar sangat sambil garu kaki time baca nanti.

6.30pm,15 February 2009,Alamanda Putrajaya.

seri: elo..ngapa? (aku terjah kakak aku ngan soklan penuh 'kepelikan')
my sis: helo..ko di mana?
seri: aku kat luar..ngapa? (buat kali ke 2 aku bertanya)
my sis: ko dengar inda nini strok..makin terok sebab inda makan. (tekejut siot sebab nenek aku makin tenat)
seri: ya ka?humm..nada urang gitau aku..


Lepas jek letak talipon aku cam rasa sedeh sebab masih tekejut nenek aku strok sedangkan time kakak aku call aku dah beli tiket wayang.Yang amat menyedihkan..jeng3...berikut adalah sms dari kawan aku merangkap sedara yang dudok kat hometown aku,Lawas.

8.00pm,15 February 2009,dalam wayang

tyjah: kak nana,meninggal tia nini kita..aku di rumah nya ni.. (kak nana,nenek awak meninggal,aku kat umah dia ni)
seri: hah?yaka?aku inda tau.bah tima kasih lah.(tekejut giler sampai aku menangis kat dalam wayang tu jugak)
kamal: kenak seri?(kenapa seri?)
seri: nenek mek ninggal...(aku xdapat nak cakap dah lepas tu sebab otak aku cam dah xtau nak proses ape)
kamal:inalillah...ktk nak balit Lawas?
seri: ntah..ntah..mek xtauk..mek nak call kakak mek (aku tak call bapak aku sebab aku taknak keruhkan lagi situation time tuh)

9.30pm,dalam kereta ondway balik uia..

seri: byah..nini ninggal..(aku tak tau la kalo kakak aku prasan suara aku dah macam Mila AF sebab sengau dek menangis)
my sis: tau..sabar lah..dah ajal..
seri: aku mau mulih..aku kan mulih..kan mulih ku byah..(time tuh aku cam rasa nak terbang jek pulang,tapi aku waras sebab aku bukan superman or nathan petreli yang dapat terbang)
my sis: lah..inda payah tah mulih..ko ada exam..lagipun sapa mau urus kau mulih,bapak tengah bingong carik tiket.dahulukan mana yang penting..

Pada mulanya aku agak bengang sebab kakak aku tak bagi aku balik tapi aku sedar hikmah di sebalik pa yang terjadi.Kalo aku balik so aku terpaksa postpone 3 paper.Mane aku nak carik masa nak study lagi kalo tak buat exam sekarang.Pagi Isnin aku tak pegi clas sebab aku tunggu bapak aku gitau aku leh balik ke tak lagi pun mata aku dah bengkak tahap letak yis dalam dough donut sebanyak 3paket.Tapi finally bapak aku tak bagi gak balik sebab tiket Miri-Lawas dah takde.Itupun tinggal 2 seat cukup-cukup untuk bapak dan mak aku.My eldest sister pun balik ngan suami & ica.Kakak aku yang second dengan suara belagak cakap dia balik walaupon lambat sehari.yelah dia dah keje takyah pikir pasal nak postpone exam.

Aku tuang clas Isnin & Selasa.Adik aku kat politeknik pon sama.Mungkin kitorang seumor hidop nampak cam tak rapat ngan arwah nenek aku tapi cuti 5 minggu ari tuh kitorang sefamily balik sebab nak jenguk arwah yang tetiba sakit.Aku redha atas pemergian arwah,namun aku tak dapat nafikan tercalit perasaan rindu sebab aku terkenang masa-masa aku menjaga arwah,menjaga makan minum,ubat arwah.Adik aku apatah lagi,dia yang paling banyak berjasa siap mandikan arwah masa dia masih hidup.

Jodoh,maut,ajal,pertemuan semua di tangan yang Maha Esa.Hanya Dia yang tahu akan segalanya.Aku redha,Allah lebih menyayangi arwah.Pemergian nya menghentikan segala penderitaan yang terpaksa dia tanggung.Yang hidup pasti akan mati.Mati itu Pasti!aku redha dalam mengesat air mata rindu..

Al-Fatihah buat arwah Fatimah bt. Abdullah.engkau abadi dalam hati anak-anak mu,cucu-cucu mu,dan tak lupa cicit-cicit mu...

*Aku tak bleh letak berapa angka buat Kamal & Sheeda sebab sudi temankan aku di saat itu dan yang paling buat aku terharu korang 2 org baca yassin ngan aku malam tu.Terima kasih banyak-banyak..."aku sayang tokrang duak!"

3 comments:

InBliss said...
This comment has been removed by the author.
InBliss said...

lom update ?

hannaH said...

lom..gk banyak bnda lam palak tk nak k update..gk mileh2 nak ney cita bgs k engkah..hehe..